Monday, June 29, 2009

jeLajah 2 negeri dlm mse 4hari..hehe =)

26-27jun 2009



bertolak dr bt gajah ke skudai...saje ikot ayah aku mhantaq adik ke 3 aku...untk kemasukan julai pelajar2 U..mule2 mls gak nk ikut...sbb perjalanan jauh...oleh sbb ade family kmpg mak aku nk dtg tumpg bermlm...mhantar anakny ke uitm seri iskandar...
terpaksa la aku ikot mnemani ayah aku...penat gk dduk dlm kete 6jam...walaupOn da biasa blik kmpg ke kelantan..tp situasi /feeling berbeza....mybe sbb jalan kot...lebuh raya utara selatan..straight jer...agak mbosankn ble drive....

bermlm di pulai resort...terletak hny 4 km dr pintu msk UTM..reSort yg dilengkapi dgn kemudahan golf...smlmn
rm160 "jing"...[bunyi mesin duet]..ala2 destinasi bajet tv8 gitu...haha..

pg breakfast..mkn besar gak la....haha..biasala kn..ble mkn d hotel...untk 2 org dlm pakej..

so kami bertiga...So kna la tambah rm 35..."jing"...bkn aku byr poN..ayah aku..hihi..

pd ari pendaftaran mahasiswi pelajar2 bru utm...aku dgn ayah aku hny lepak2 baca paper..mrayau2...smtara mnunggu adik aku selesai dgn pendaftaran...stelah selesai mgangkut brg2 adik aku ke hostel...

aku dn ayah aku bertolak ke melaka...mninggalkn adik aku untk mneruskn pgajian degree di utm...

pusing2 melaka sambil2 cr hotel untk bermalam...antara tmpt mnarik kt melaka yg aku pegi..

[eYe on malaysia]







kini di bandar melaka....dlu kat tasik titiwangsa..xtaw nape bwk pindah pegi sne...terletak di tepi pantai...bley tgk permandangan selat melaka dan bndar bersejarah melaka....x naek pOn..hny singgah n tgk2 jer..

dlu harga tiket di titiwangsa...rm 15 tok dewasa...kanak2 x sure..skrg xtaw ler klau kt melaka tu...aku x pnah naek pOn bnda tu....bosan la...mak n adik2 aku jer. tyme kt titiwangsa dlu......


[menara Taming sari]








nie menara berpusing yg pertama di malaysia...tp bkn yg pertama di dunia..haha...tiru singapore kot...tp ade konsep tersndiri..dikenali sbg menara taming sari..sbb kt puncak menara die..ade replika hulu keris..menara nie seakan2 keris yg berpacak tegak di tanah melaka...haha..

hrga tiket 10 rggt tok dewasa ...hrga tok pelancong rm20...haha..dr ats menara tu..nmpk selat melaka..dgn kapal2...besar gak la bndar melaka...da maju..n byk pembinaan sdg dijalankn...



[ The Stadhuys Complex ]






muzium tntg melaka...aku da pegi muzium nie kecik2 dlu...tp dlu dn skrg da laen...da byk tmbahan bhn2 pameran...byk kisah dlu2 tntg pertukaran pmerintahan sejak awal pemerintahan

tanah melayu...portugis..belanda...dan inggeris..

aku lyn la..n bca..stiap bhn pameran tu..oleh sbb aku x ikot aliran perjlnan dlm muzium tu..so aku baca kisah pemerintahan melaka secara songsg...terbalik...tu lar..ble maen msk jer...ntah2 mne2..
hrga tiket rm 5 tok dewasa..knak2 x sure..haha..aku dn ayah aku meneruskan pejalanan pusing2 melaka...


__________________________________________________________________
then ade jmpa kdai spa ikan..then aku sruh ayah aku try...aku x try pOn...nnti2 je aku try..ahaha...muda lg..byk peluang lg klau nk cube2 bnda cmnie...

aku borak2 ngn akak kdai spa tu...

ktany...ikan2 nie...dtg dr indon..bfungsi tyme kecik jer..ble da bsar..kna tukr ikan bru...ikan2 nie die gigit2 tapak kaki..rse seolah2 sperti d urut..bak kta ayah ku...

nme ikan nie...garra rufa...


rm10 untk 15minit...lpas rawatan spa nie..kaki jd kebas...kta ayahku...mybe ade pyedutan toksik..ntah la..tp kulit kaki jd licin lpas tu...ikan nie mkn2 sel kulit mati..

No comments:

Post a Comment